مدیریت زمان – تکنیک های مدیریت زمان
  • » مقالات » مدیریت زمان – تکنیک های مدیریت زمان
  • امتیاز 5.00

    مدیریت زمان – تکنیک های مدیریت زمان

    Time Management

    یکی از مؤثرترین مهارت هایی که می توانید در زندگی داشته باشید، مدیریت زمان به صورت قدرتمند و مؤثر است. اگر شما از تکنیک های مدیریت زمان به خوبی استفاده کنید، آن موقع است که می توانید به اهداف از پیش تعریف شده خود دست یابید.

    اگر شما وقت خود را به خوبی مدیریت نکنید، هیچ راهی برای رسیدن به اهداف خود در کار و زندگی خارج از آن ندارید. ممکن است با نداشتن مدیریت زمان پیشرفتی به صورت نامحسوس داشته باشید ولی اگر نتوانید زمان خود را به خوبی مدیریت کنید، نبردی سخت برای رسیدن به اهداف خود خواهید داشت.

    حقیقت این است که زمان بزرگترین هموار کننده در زندگی است. مهم نیست که شما چه کسی هستید، شما بسته به سن، درآمد، جنسیت و … نیاز دارید تا زمان خود را مدیریت کنید. بنابراین اگر شما در چگونگی رسیدن به اهداف خود دچار دوراهی یا چندراهی می شوید باید مدیریت وقت و زمان خود را جدی بگیرید، و اگر نمی خواهید جزء آمار ۹۲ درصدی افرادی باشید که نمی توانند به اهداف بلندمدت خود برسند، باید در این دنیا از وقت گرانبهای خود به خوبی استفاده کنید.

    مدیریت وقت با تعادل همراه است. تعادل کلیدی است که اگر شما نتوانید در زندگی به آن برسید، احساس تنش و اضطراب می کنید، حتی اگر بتوانید مسئولیت های خود را به طور مؤثر و بدون نقص انجام دهید در نهایت با شکست مواجه می شوید. بنابراین، مهم است که شما، نه تنها یک سیستم را دنبال کنید بلکه یک جایی اولویت شخصی و خانوادگی را اولویت بندی کنید. در ادامه ۱۴ راهنمایی برای مدیریت زمان خود ذکر می کنیم. 

    ۱۴ راهنمایی مدیریت زمان و تکنیک های مدیریت زمان

    ۱- اهداف را به درستی تنظیم کنید.

    یک راه درست و غلط برای تعیین اهداف وجود دارد. اگر اهداف به درستی تنظیم نشوند شما مجبور خواهید شد تا مسیر را از بین ببرید.

    ۲- یک سیستم مناسب مدیریت وقت و زمان پیدا کنید.

    یکی از راهنمایی هایی برای مدیریت وقت شما این است که سیستم درست را پیدا کنید تا آن را انجام دهید. سیستم مدیریت وقت سه ماهه احتمالاً مؤثرتر خواهد بود. این روش، فعالیت ها را به چهار بخش تقسیم می کند که براساس ضرورت و اهمیت طبقه بندی می شوند. کارها به صورت کلی ۱- مهم یا فوری هستند۲ -هر دو ۳- نه فوری ۴- نه مهم

    پس با توجه به مهم یا فوری بودن کارها، سعی در انجام دادن آنها داشته باشید.

    ۳- مدیریت زمان خود را برای ۷ روز آینده برنامه ریزی کنید.

    برای این کار، بررسی و ارزیابی کنید که وقت خود را در ۷ روز صرف چه کارهایی می کنید. پس یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و کارهای خود را در آن بنویسید. زمان های خود را به وقت های ۳۰ دقیقه تقسیم کنید و ببینید که کارهایتان چقدر وقت می گیرند، کجا وقت خود را هدر می دهید، کجا خوب عمل می کنید. برای این کار بهتر است از روش مستطیلی استفاده کنید و ساعت را به ۴ ربع ساعت تقسیم کنید و هر فعالیت مرتبط به آن را در قسمت مخصوص به خود وارد کنید و سپس اعداد را جمع کنید و ببینید بیشتر وقت خود را صرف چه کاری می کنید، با نگاه کردن به نتایج مطمئناً شگفت زده خواهید شد.

    ۴- کارهای بزرگتر یا کارهایی که به ذهن و تمرکز بیشتری نیاز دارند را صبح انجام دهید.

    بزرگترین و مهمترین وظایف خود را صبح انجام دهید. این وظایف معروف به MIT  هستند.

    انجام این کارها به شما کمک می کند بزرگترین حرکت رو به جلو برای انجام کارهای دیگر در طول روز را به دست آورید.

    ۵- برای مدیریت زمان ، قوانین ۸۰ – ۲۰ را دنبال کنید.

    یکی دیگر از نکات مهم برای مدیریت زمان، استفاده از قانون ۸۰ – ۲۰ است. این قانون به اصل پارتو شناخته می شود. این قانون می گوید ۲۰ درصد نتایج از ۸۰ درصد تلاش ها حاصل می شود. در فروش نیز به این معنی است که ۲۰ درصد از مشتریان، حاصل ۸۰ درصد از فروش است.

    پس شناسایی ۲۰ درصد از تلاش هایی که ۸۰ درصد از نتایج را تولید می کند را با ردیابی دقیق و تجزیه و تحلیل به دست آورید.

    ۶- عادت های سنگ کلیه را به زندگی خود تحمیل کنید.

    چالز دگیگ عادت سنگواره را در کتاب خود تحت عنوان ” قدرت عادت” نامگذاری کرد. در معماری، سنگ قبر سنگی است که تمام سنگ های دیگر را در خود نگه می دارد. به همین ترتیب، عادت های کلیدی، به دیگران کمک می کند تا نه تنها عادت های خوب را جستجو کنند بلکه به حذف عادات بد نیز کمک می کنند. تمرکز بر عادت های ذهنی و قبلی، شما را در مدیریت زمان کلی، بهتر کرده و با ایجاد انگیزه، توسعه عادات را برای شما آسان تر می کند.

    ۷- زمان مناسب برای پاسخ به ایمیل

    یک زمان بندی مشخص برای پاسخ و ارسال ایمیل های خود داشته باشید، این زمان بندی به شما کمک می کند تا از حواس پرتی که هجمه زیادی از ایمیل ها برای شما به وجود می آورد، دوری کنید. حواس پرتی که از دیدن و خواندن ایمیل های فراوان برای شما ایجاد می شود، باعث خواهد شد تا از مسیر و جریان فکر دور شوید و بازگشت به آن برای شما مشکل خواهد شد.

    ۸- حذف عادت های بد

    یکی از بزرگترین مواردی که باعث می شود در مدیریت زمان به مشکل بخوریم، داشتن عادت های بد است.

    مرور بیش از حد رسانه های اجتماعی، بازی های رایانه ای، وقت گذراندن بیش از حد با دوستان و … ، به وقت گرانبهای ما لطمه وارد می کنند. پس اگر برای به دست آوردن اهداف خود جدی هستید، از عادت های بد دوری کنید. 

    ۹- هر روز صبح ورزش کنید.

    ممکن است فکر کنید که ورزش کردن به مدیریت زمان ما کمک نمی کند! اما تفکر و تمرین هر روز صبح باعث می شود تا شما به تعادل برسید و سموم بدن خود را دفع کنید و انجام کار را جدی بگیرید و با انرژی که از ورزش کردن به دست می آورید، استقامت و تمرکز ذهنی خود را می توانید افزایش دهید. 

    ۱۰- کارهایی که می خواهید روز بعد انجام دهید را فهرست کنید.

    هر شب قبل از خواب، یک لیست برای روز بعد تهیه کنید. به اهداف خود نگاه کنید و ببینید چه کاری می توانید انجام دهید تا بتوانید بهتر رو به جلو حرکت کنید. این کار یک شبه اتفاق نمی افتد و طول می کشد. اما با ایجاد لیست کارهای انجام شده، به طرز شگفت آوری خواهید دید که اهداف خود را به طور مؤثر تعیین کرده اید و بر مدار رسیدن به آنها رو به جلو حرکت می کنید. پس با ایجاد لیست کارهایی که می خواهید انجام دهید، به اهداف بزرگتر و بلندتر نزدیکتر شوید.

    ۱۱- هنگامی که احساس خفگی کردید، از برنامه های الهام بخش استفاده کنید. 

    گفتگوهای و برنامه های TED و فیلم های یوتیوب و هر منبع دیگری که الهام بخش باشد را دنبال کنید. با دیدن این برنامه ها می توانید با تمرکز بر محتواهای الهام بخش و جستجوی اهداف بزرگ دیگران، دوباره به مسیر روشن بخش خود برای رسیدن به کامیابی قدم بردارید و مدیریت زمان خود را داشته باشید.

    ۱۲- استفاده از یک مربی که شما را هدایت کند.

    یافتن مربی بسیار مهم است . وقتی راهنمایی نشوید در مسیر رسیدن به اهداف با مشکلات بزرگ و کوچک رو به رو خواهید شد. پس راهنمایی های مربی را جدی بگیرید تا به موفقیت برسید.

    ۱۳- هشدار برنامه های رسانه های اجتماعی را خاموش کنید.

    هشدار برنامه های اجتماعی به شما آسیب می زند. آنها را خاموش کنید. لازم نیست که هر لحظه از دوستان خود باخبر باشید. مهم ترین مسئله این است که آرامش ذهنی داشته باشید و قادر باشید که بتوانید روی وظیفه ای که در دست دارید تمرکز کنید.

    ۱۴- تفسیر و ساماندهی

    مطالعات نشان داده اند که چالش در محیط باعث می شود تا فرد تمرکز خود را از دست بدهد. هنگامی که فرد تمرکزش را از دست می دهد، زمان و مدیریت زمان خود را از دست می دهد. اگر می خواهید از این امر جلوگیری کنید کارهای خود را سازماندهی کنید. لازم نیست این کار را یکباره انجام دهید، کار خود را به مرور و کم کم سازماندهی کنید تا در نهایت به یک جنگجوی سازمان دهنده تبدیل شوید.

    برگرفته و منبع : entrepreneur.com

    3 دیدگاه برای “مدیریت زمان – تکنیک های مدیریت زمان”
    1. بسیار مفید و کاربردی

    2. مقاله خوبی بود قانون ۸۰- ۲۰ قانون جالبیه. تا حالا در این مورد نشنیده بودم.

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا