تقویت هوش هیجانی – چگونه هوش هیجانی خود را افزایش دهیم؟
  • » مقالات » تقویت هوش هیجانی – چگونه هوش هیجانی خود را افزایش دهیم؟
  • تقویت هوش هیجانی (EQ)

    وقتی صحبت از خوشبختی و موفقیت در زندگی است، هوش هیجانی به همان اندازه ی توانایی فکری اهمیت دارد.

    بیاموزید که چگونه EQ خود را تقویت کنید؟

    هوش هیجانی یا EQ چیست؟

    هوش هیجانی ( که در اینجا به عنوان احساس عاطفی یا EQ شناخته می شود ) توانایی درک، استفاده و مدیریت احساسات خود به طرق مثبت برای کاهش استرس ، برقراری ارتباط مؤثر، همدلی با دیگران، غلبه بر چالش ها و خنثی کردن درگیری است.

     

    تقویت هوش هیجانی (EQ)

     

    با تقویت هوش هیجانی به خود کمک می کنید تا :

    • روابط محکم تری برقرار کنید.
    • در مدرسه و کار موفق شوید.
    • و به اهداف شغلی و شخصی خود برسید.
    • به خود کمک خواهید کرد تا با احساسات خود ارتباط برقرار کنید.
    • قصد خود را به عمل تبدیل کنید.
    • در مورد آنچه برای شما مهم تر است، تصمیمات آگاهانه بگیرید.

     

    هوش هیجانی معمولاً با چهار ویژگی تعریف می شود:

     

    ۱- خود مدیریتی، ویژگی اول ( Improving Emotional Intelligence )  است.

     

    با خود مدیریتی شما قادر خواهید هستید:

    • احساسات و رفتارهای تکانشی را کنترل کنید.
    • احساسات خود را به روش های سالم مدیریت کنید.
    • ابتکار عمل داشته باشید.
    • تعهدات خود را دنبال کنید.
    • با شرایط تغییر، سازگار شوید.

     

    ۲- شما با خود آگاهی:

    • احساسات خودتان را تشخیص می دهید و چگونگی تأثیر آنها بر افکار و رفتار خود را نشان می دهید.
    • نقاط قوت و ضعف خود را تشخیص می دهید.
    • اعتماد به نفس خود را خواهید داشت.

     

    ۳- شما با آگاهی اجتماعی:

    • همدلی دارید.
    • شما می توانید احساسات، نیازها و نگرانی های سایر افراد را درک کنید.
    • از نشانه های عاطفی استفاده کنید.
    • از نظر اجتماعی، احساس راحتی کنید.
    • پویایی قدرت را در یک گروه یا سازمان بشناسید.

     

    ۴- شما با مدیریت روابط:

    • می دانید که چگونه روابط خوب را توسعه داده و حفظ کنید.
    • ارتباط برقرار کنید.
    • برای دیگران الهام بخش بوده و آنها را تحت تأثیر قرار دهید.
    • در یک تیم خوب کار کنید و درگیری را مدیریت کنید.

     

    چرا تقویت هوش هیجانی مهم است.

    همانطور که می دانیم باهوش ترین افراد، همیشه موفق ترین نیستند. شما احتمالاً افرادی را می شناسید که از نظر دانشگاهی درخشان هستند ولی در عین حال از نظر اجتماعی در کار یا روابط شخصی خود ناموفق هستند.

     

    افزایش و تقویت هوش هیجانی

    توانایی فکری یا تقویت هوش هیجانی شما ، IQ به تنهایی برای دستیابی به موفقیت در زندگی کافی نیست.

    بله، ضریب هوشی شما می تواند به شما در ورود به دانشگاه کمک کند، اما آیا این ضریب هوشی می تواند به شما در هنگام مواجهه با امتحانات نهایی، استرس و احساسات شما را مدیریت کند؟

     

    تأثیر هوش هیجانی بر موارد ذیل هست.

     

    ۱- عملکرد شما در مدرسه یا محل کار:

    • هوش هیجانی بالا می تواند به شما کمک کند تا در پیچیدگی های اجتماعی محیط کار حرکت کنید.
    • دیگران را هدایت کنید و به آنها انگیزه دهید تا در حرفه خود عالی باشید.

    در واقع، وقتی صحبت از نامزدهای مهم شغلی فرا می رسد، بسیاری از شرکت ها هوش هیجانی را به عنوان توانایی فنی ارزیابی می کنند و آزمایش EQ را قبل از استخدام به کار می گیرند.

     

    ۲- سلامت جسمی

    اگر شما نمی توانید احساسات خود را مدیریت کنید، احتمالاً نمی توانید استرس خود را مدیریت کنید.

    • این می تواند به مشکلات جدی سلامتی منجر شود.
    • استرس کنترل نشده فشار خون را بالا می برد، سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند.
    • خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد.
    • به ناباروری کمک می کند و روند پیری را تسریع می کند.

     

    اولین قدم برای تقویت هوش هیجانی ، یادگیری نحوه مدیریت استرس است.

     

    ۳- سلامت روان

    احساسات و استرس کنترل نشده نیز می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد و شما را در مقابل اضطراب و افسردگی آسیب پذیر کند.

    اگر شما نتوانید احساسات خود را بفهمید و یا آن را مدیریت کنید، برای ایجاد روابط محکم نیز تلاش نخواهید کرد.

    این امر به نوبه خود می تواند برای فرد احساس تنهایی و منزوی به بار آورد و هر گونه مشکلات سلامت روان را تشدید کند.

     

    ۴- روابط شما با درک احساسات خود و نحوه کنترل آنها

    با هوش هیجانی ، شما بهتر می توانید احساسات خود را بیان کنید و درک کنید که دیگران چه احساسی دارند.

    این به شما امکان می دهد تا ارتباط مؤثرتری برقرار کنید و روابط قوی تر را هم در محل کار و هم در زندگی شخصی خود ایجاد کنید.

     

    ۵- هوش اجتماعی شما

    • هماهنگ بودن با احساسات خود در خدمت، یک هدف اجتماعی است و شما را به افراد دیگر و دنیای اطراف خود متصل می کند.
    • هوش اجتماعی به شما امکان می دهد تا دوست خود را از دشمن تشخیص دهید.
    • میزان علاقه شخص دیگری به شما را بسنجید.
    • استرس را کاهش دهید.
    • سیستم عصبی خود را از طریق ارتباطات اجتماعی متعادل کنید و احساس دوست داشتن و خوشبختی کنید.

     

    هوش اجتماعی

     

    ایجاد و تقویت هوش هیجانی : ۴ مهارت اصلی برای افزایش و تقویت EQ شما

    مهارت هایی که باعث هوش هیجانی می شوند در هر زمان می توانند آموخته شوند.

    با این حال، به یاد داشته باشید که بین یادگیری ساده در مورد EQ و استفاده از آن دانش، در زندگی شما تفاوت وجود دارد.

    برای اینکه به طور دائم رفتار خود را به روش های پیش روی خود تحمیل کنید، باید یاد بگیرید که چگونه در لحظه و در روابط خود برای غلبه بر استرس آمادگی لازم را داشته باشید.

     

    مهارت های اصلی برای ساخت EQ  و بهبود توانایی شما در مدیریت احساسات و ارتباط با دیگران عبارتند از :

    ۱- خود مدیریتی

    ۲- خود آگاهی

    ۳- آگاهی اجتماعی

    ۴- مدیریت روابط

     

    مهارت ۱ : خود مدیریتی

     

    برای اینکه بتوانید EQ خود را درگیر کنید، باید بتوانید از احساسات خود برای تصمیم گیری های سازنده در مورد رفتار خود استفاده کنید.

    هنگامی که بیش از حد استرس پیدا می کنید، کنترل احساسات و توانایی عمل متفکرانه و مناسب را از دست خواهید داد.

    به زمانی فکر کنید که استرس شما را احاطه کرده است.

    آیا راحت می توانید فکر کنید و تصمیم منطقی بگیرید؟

    احتمالاً نه. وقتی بیش از حد استرس پیدا می کنید، توانایی شما در ارزیابی دقیق و دقیق فکر کردن احساسات خودتان نسبت به شما و سایر افراد به خطر می افتد.

    احساسات، بخش مهمی از اطلاعات هستند که در مورد خود و دیگران به شما می گویند.

    اما همین احساسات در مواجهه با استرس ما را از منطقه راحتی خود خارج می کند، دچار غرق شدگی و در نهایت باعث می شود ما کنترل خود را از دست بدهیم.

    با توانایی مدیریت استرس و حضور در کنار احساسات، می توانید یاد بگیرید که اطلاعات ناراحت کننده را دریافت کنید بدون اینکه اجازه دهید افکار و کنترل خود را نادیده بگیرید یا از دست بدهید.  

    با مدیریت استرس خود، قادر خواهید بود گزینه هایی را انتخاب کنید که به شما امکان می دهد:

    • احساسات و رفتارهای تکانشی را کنترل کنید.
    • احساسات خود را به روش های سالم مدیریت کنید.
    • ابتکار عمل کنید.
    • به تعهدات خود عمل کنید.
    • و با شرایط متغیر سازگار شوید.

     

    مهارت ۲ – خود آگاهی

     

    مدیریت استرس تنها اولین قدم برای ایجاد هوش هیجانی است.

    علم دلبستگی نشان می دهد که تجربه احساسی فعلی شما احتمالاً بازتاب تجربه اولیه زندگی شما است.

    توانایی شما در مدیریت احساسات اصلی مانند عصبانیت، غم، ترس و شادی، اغلب به کیفیت و قوام تجربیات احساسی اولیه زندگی شما بستگی دارد.

    اگر سرپرست اصلی شما به عنوان یک کودک احساسات شما را درک و به آن ارزش داده باشد، به احتمال زیاد احساسات شما به دارایی های ارزشمندی در زندگی بزرگسالی تبدیل خواهد شد.

    اما اگر تجربیات عاطفی شما به عنوان یک کودک گیج کننده، تهدید کننده یا دردناک بود، به احتمال زیاد سعی کرده اید از احساسات خود فاصله بگیرید.

    قادر بودن به برقراری ارتباط با احساسات خود و داشتن ارتباط لحظه به لحظه با تغییر احساسات شما، کلید فهم چگونگی تأثیر احساسات بر افکار و اعمال شما است.

     

    • آیا شما احساساتی را تجربه می کنید که با تغییر تجربیات لحظه به لحظه، باعث می شوند احساسات دیگری را تجربه کنید؟
    • آیا احساسات شما همراه با احساسات جسمی است که در مکان هایی مانند معده، گلو یا قفسه سینه ی خود تجربه می کنید؟
    • آیا شما احساسات فردی مانند خشم، غم، ترس و خوشحالی را تجربه می کنید که هر یک در بیان های ظریف صورت، مشهود است؟
    • آیا می توانید احساسات شدیدی را تجربه کنید که هم توجه شما و هم دیگران را به خود جلب کند؟
    • آیا به احساسات خود توجه می کنید؟
    • آیا آنها در تصمیم گیری شما نقش دارند؟

    اگر هر یک از این تجربیات برای شما ناآشنا هستند، ممکن است احساسات خود را  حالا ” خاموش ” کرده یا قبلاً ” خاموش کرده باشید” .

     

    برای ساختن EQ ، باید به احساسات اصلی خود وصل شوید، آنها را بپذیرید و با آنها راحت باشید. شما می توانید با تمرین ذهن آگاهی به این هدف برسید.

    • ذهن آگاهی علمی است که عمداً توجه شما را به لحظه فعلی و بدون قضاوت معطوف می کند.
    • ذهن آگاهی با تغییر دغدغه شما، با تفکر به سمت قدردانی از لحظه، به احساسات جسمی و عاطفی شما کمک می کند و چشم انداز بیشتری از زندگی برای شما به ارمغان می آورد.
    • ذهن آگاهی شما را آرام می کند و شما را متمرکز می کند و باعث می شود در این روند، خودآگاهی بیشتری داشته باشید.

     

    آگاهی اجتماعی

     

    مهارت ۳ – آگاهی اجتماعی

     

    آگاهی اجتماعی شما را قادر می سازد:

    • تا نشانه های عمدتاً غیر کلامی را که دیگران مدام برای برقراری ارتباط با شما استفاده می کنند، تشخیص و تفسیر کنید.
    • این نشانه ها به شما می آموزند که دیگران واقعاً چه احساسی دارند، چگونه وضعیت عاطفی آنها لحظه به لحظه تغییر می کند و واقعاً برای آنها چه اهمیتی دارد.

    وقتی گروه هایی از افراد، نشانه های غیر کلامی مشابه ارسال می کنند، شما می توانید پویایی قدرت و تجربیات احساسی مشترک گروه را بخوانید و درک کنید. به طور خلاصه، شما همدل و از نظر اجتماعی راحت هستید.

    ذهن آگاهی، متحد آگاهی عاطفی و اجتماعی است.

     

    مهارت ۴ – مدیریت روابط

     

    آخرین مهارت اصلی برای تقویت هوش هیجانی مدیریت روابط است.

    خوب کار کردن با دیگران فرآیندی است که با آگاهی عاطفی و توانایی شما در تشخیص و درک آنچه دیگران تجربه می کنند، آغاز می شود.

    هنگامی که آگاهی عاطفی بازی می شود، می توانید مهارت های اجتماعی و عاطفی دیگری ایجاد کنید که روابط شما را مؤثرتر، مثمرثمرتر و محقق تر کند.

    شما باید از نحوه استفاده مؤثر از ارتباطات غیر کلامی آگاه شوید.

    جلوگیری از ارسال پیام های غیر کلامی به دیگران در مورد آنچه فکر یا احساس می کنید، غیر ممکن است.

    بسیاری از ماهیچه های صورت، به خصوص عضلات اطراف چشم، بینی، دهان و پیشانی به شما کمک می کنند تا عواطف خود را منتقل کنید و همچنین احساسات سایر افراد را بخوانید.

    شناخت پیام های غیر کلامی که برای دیگران ارسال می کنید می تواند نقش بسزایی در بهبود روابط شما داشته باشد.

    برای رفع استرس از شوخ طبعی و بازی استفاده کنید.

    شوخ طبعی و بازی، پادزهرهای طبیعی استرس هستند.

    آنها بارهای شما را کمتر می کنند و به شما کمک می کنند همه چیز را در چشم انداز نگه دارید.

     

    خنده:

    • سیستم عصبی شما را به تعادل می رساند.
    • استرس را کاهش می دهد.
    • شما را آرام می کند.
    • ذهن شما را تیزتر می کند.
    • شما را همدلی تر می کند.

     

    نتیجه گیری

    یاد بگیرید که تعارض را فرصتی برای نزدیک شدن به دیگران بدانید. درگیری و اختلاف نظرها در روابط انسانی اجتناب ناپذیر است.

    دو نفر احتمالاً نمی توانند نیازها، نظرات و انتظارات یکسانی داشته باشند. با این حال، این چیز بدی نیست.

    حل و فصل تعارض به روش های سالم و سازنده می تواند اعتماد بین مردم را تقویت کند.

    هنگامی که درگیری به عنوان تهدید یا مجازات تلقی نمی شود. می تواند آزادی، خلاقیت و امنیت در روابط را تقویت می کند.

    یک پاسخ برای “تقویت هوش هیجانی – چگونه هوش هیجانی خود را افزایش دهیم؟”
    1. مفید و عالی .

    ثبت دیدگاه

      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا